.
اطلاعات کاربری
درباره ما
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

بهترین روش ارتودنسی دندان روکش شده چیست؟
برای ارتودنسی دندان روکش شده می توانید از ابتدایی ترین اما موثرترین روش ارتودنسی یعنی بریس معمولی استفاده کرد. همچنین روش های جایگزین دیگر مانند پلاک های ارتودنسی شفاف نیز گزینه های دیگر درمان هستند که به خوبی میتواند از آن ها همراه بریج دندان نیز استفاده کرد. اما در هر دو نوع درمان باید به این نکته توجه کنید که ممکن است مدت مزان ارتودنسی برای دندان هایی که روکش یا بریج دارند بیشتر از افراد معمولی باشد که روکش ندارند. بنابراین انتظارات معقولانه ای از ورند درمان خودتان داشته باشید.

هزینه نگهدارنده ریتینر ارتودنسی
بعضی متخصصین ارتودنسی ،وسایل ارتودنسی هر دو فک را یک جا و برخی دیگر هر فک را بصورت مجزا درمی آورند ( که البته این موضوع بیشتر به سلیقه متخصص ارتودنسی وابسته است ) اما بهر صورتی که اینکار انجام شود، حتماً بایستی برای هر دو فک نگهدارنده ساخته شود.

نوع نگهدارنده ای که توسط هر متخصص ارتودنسی برای هر فک در نظر گرفته می شود نیز به فاکتورهای گوناگونی مرتبط است؛ اما در شایع ترین حالت، متخصصین ارتودنسی معمولاً برای فک بالا نگهدارنده متحرک و برای فک پایین نگهدارنده ثابت ( فیکس ریتیتر ) در نظر می گیرند.

برخی از متخصصین ارتودنسی خود راساً به تحویل ریتینر اقدام می کنند و برخی دیگر انتهای کار را به دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی ترمیمی – زیبایی می سپارند.

بایستی توجه کرد که اساساً با درآوردن وسایل ارتودنسی ، درمان ارتودنسی شما خاتمه می یابد و از این پس آنچه که اتفاق می افتد ،نگهداری نتایج درمان ارتودنسی است و این موضوع عملاً پروسه ای مجزا از درمان ارتودنسی محسوب می شود.

ارتودنسی متحرک چیست؟
اگر فیلم ارتودنسی متحرک را دیده باشید، احتمالا می‌­دانید که ارتودنسی متحرک در واقع نام دستگاهی است که قادر هستید آن را از دهان خود خارج کنید. دستگاه ارتودنسی متحرک به دندان­‌های شما نمی‌چسبد. آن­‌ها با توجه به سایزهای مختلف دهان طراحی شده­‌اند و به برنامه درمان ارتودنسی شما کمک می­‌کند.

با مشاهده تصاویر یا فیلم ارتودنسی متحرک خواهید دید که دستگاه ارتودنسی متحرک از صفحه­‌های پلاستیکی تشکیل شده که سیم‌­ها از کناره­های آن بیرون زده است. این سیم ها به دندان شما می­‌چسبد تا بریس(یا همان دستگاه ارتودنسی) را در جای خود محکم نگه دارد. این دستگاه­ها معمولا به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

دستگاه‌های مناسب برای حرکت­های ساده دندانی
دستگاه­‌های مناسب برای حرکت دادن فک بالا و پایین صورت

عوامل تاثیرگذار در هزینه ارتودنسی متحرک
عواملی که در هزینه ارتودنسی متحرک تاثیر گذار هستند را می توان به شرح زیر بیان داشت:

مشاوره، رادیوگرافی و قالب گیری:
برای شروع درمان ارتودنسی دندان، فرد مراجعه کننده باید با متخصص ارتودنسی مشورت نماید تا مشخص شود برای درمان ناهنجاری های وی کدام روش ارتودنسی و در چه طول مدتی درمان انجام خواهد شد.

این مرحله از مراحل ارتودنسی بسیار کوتاه است. در این مرحله بیمار می تواند سوالات خود را در رابطه با مشکلات دندان خود مطرح نماید و مواردی را که از نظرش ضروری هستند با متخصص ارتودنسی درمیان بگذارد.

پس از بررسی ناهنجاری موجود، توضیحات در خصوص ناهنجاری و شیوه درمان، مشکلات دهانی و دندانی فرد و تمامی موارد حین درمان در اختیار شخص قرار خواهد گرفت. پس از آن می بایست برای انجام رادیوگرافی و فوتوگرافی پزشکی مراجعه کرد تا به طور دقیق تر به مشکلات دندانی پرداخته شود.

چرا و چه زمانی کودکان به ارتودنسی نیاز دارند؟
در صورتی که بیمار هر کدام از مشکلات یا شرایط زیر را داشته باشد، انجام ارتودنسی دندان کودکان می‌تواند برای او مفید باشد :

از دست دادن زودهنگام دندان‌های دائمی
مشکل در جویدن غذا
نفس کشیدن با دهان
مکیدن انگشت شست
شلوغی و نامرتبی دندان‌ها و یا داشتن دندان اضافه
جلو بودن یا عقب بودن بیش از اندازه‌ی فک‌ها نسبت به همدیگر
گاز گرفتن مداوم گونه (از داخل)
قرار نگرفتن دندان‌های جلو روی هم و یا قرار گیری آن‌ها به شکل غیرطبیعی
ظاهر نامتقارن صورت به علت نامرتبی دندان ها یا فک
دندان قروچه

دندان‌ها ممکن است احساس درد داشته باشند
هر زمانی که دندان‌های شما تحت نیرو زیاد قرار می‌گیرد لثه ها و دندان‌ها احساس درد خواهند داشت. این احساس درد زمانی که براکت‌های اورتودنسی را قرار می‌دهید یا هر بار که آن‌ها را محکم تر می‌کنید وجود خواهد داشت. زمانی که براکت‌های ارتودنسی برداشته ­می‌شوند این فرآیند درد نخواهد داشت اما دندان ها و لثه ها احساس درد خواهند داشت. بعد از گذشت چند روز درد و ناراحتی از بین خواهد رفت. چنانچه این درد جویدن غذا را سخت می‌کند می‌توان از مسکن­های تسکین دهنده درد در چند روز اول بعد از برداشتن ارتودنسی استفاده کرد.

ضعیف شدن ریشه دندان

آسیب به ریشه دندان نیز یکی دیگر از عوارض ارتودنسی دندان است که گاهی در برخی از بیماران بروز می کند. این مشکل بیشتر در بیمارانی شایع است که سابقه شکستگی دندان یا ضربه خوردن دندان را دارند. همچنین اگر قبل از این عمل نادرست ارتودنسی را پشت سر گذاشته باشید، در عمل مجدد ممکن است به ریشه دندان ها فشار وارد شده و سطوح تیز درونی آن ها دچار آسیب شود. این مشکل را البته می توان به درستی مدیریت کرد.

اگر پیش از عمل ارتودنسی با پزشک خود صحبت کنید، عوارض ارتودنسی دندان را در این مورد می توان تا حد خوبی کاهش داد. استفاده از براکت در زمان های طولانی احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهد. معمولاً دندان پزشکان متخصص در طول روند درمان ارتودنسی یک یا دوبار از دهان بیمار عکس رادیوگرافی تهیه می کنند. همچنین اگر در این مورد نگرانی دارید، می توانید خودتان از پزشک درخواست رادیوگرافی و بازبینی ریشه ها را داشته باشید.

رفع جلو افتادگی فک پایین
گاهی اوقات فک پایین بیش از هم جلو قرار دارد و چهره ای ناخوشایند از دهان و فک ایجاد می کند. البته علاوه بر آن در سلامت دهان و دندان نیز تأثیر نامطلوب ایجاد می کند. به طوری که اگر این عارضه به موقع درمان نشود ، باعث تحلیل رفتن لثه ها و دندان های جلو می شود.

می توان گفت کوتاه ترین و سریع ترین راه برای درمان این عارضه ، استفاده از روش درمانی ارتودنسی جبرانی است.

علت جلو افتادگی فک پایین گاهی اوقات ناشی از رشد کم فک بالا و یا رشد بیش از حد در فک پایین است. ارتودنتیست برای درمان این عارضه علاوه بر استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ ، از الاستیک های بین فکی هم به کار می برد. الاستیک های بین فکی نقش کمک درمانی در روند رفع این مشکل ایفا می کنند.

نوع حالت قرارگیری دندان‌ها روی هم
نحوه پیکربندی بریس ها بستگی به این دارد که دقیقاً روی حالت قرارگیری دندان‌هایتان (حالت بایت) چه اتفاقی می‌افتد، یعنی روشی که دندان‌ها هنگام بسته شدن دهان شما روی هم قرار می‌گیرند. این در نهایت به دلایلی برمی‌گردد که شما یا فرزندتان به سیم‌کشی دندان نیاز خواهید داشت، از جمله:

اوربایت
آندر بایت
کراس بایت
دندان‌های شلوغ و نامرتب
فاصله خیلی زیاد بین دندان‌ها
اپن بایت
دندان‌های نهفته
نوع مشکلی که در دندان‌ها دارید (یا ترکیبی از این مشکلات) با یک قالب از بایت (حالت قرار گرفتن دندان‌ها روی هم) سنجیده می‌شود. معمولاً برای این کار یک قالب بتونه یا یک نوع ماده قابل انعطاف دیگری را باید گاز بزنید تا حالت و قالب قرارگیری و بسته شدن دندان‌هایتان روی هم به دست بیاید. این قالب سپس برای ساخت مدلی از دهان شما استفاده می‌شود که به طراحی یک دست بریس مخصوص و منحصر به ‌فرد برای شما کمک می‌کند.

مرجع : https://b2n.ir/d44607



:: موضوعات مرتبط: دندانپزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 743
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : هیما روز
ت : پنج شنبه 14 اسفند 1399
.

موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی